• Kanker en clichés - Niet smeren met nivea

    Clichés
    Je kent ze toch wel? Die clichés, de dingen die mensen altijd zeggen of doen in een bepaalde situatie?
    Een mooi woord trouwens ‘cliché’. Bij zo’n mooi woord heb ik altijd de neiging om het woord op te zoeken. Te kijken wat de betekenis is:  ‘… een uitdrukking, idee, of onderdeel van een artistiek werk dat veel gebruikt is uitgegroeid tot het punt van zijn oorspronkelijke betekenis of verliezen effect, zelfs tot het punt van afgezaagd of irriterende, vooral wanneer op een eerder tijdstip werd zinvol of novel beschouwd.

    Clichés bij kanker
    Een aantal clichés bij kanker zijn:
    Als je kanker hebt dan…
    … ga je dood
    … weten mensen niet wat ze tegen je moeten zeggen
    … word je kaal
    … krijg je goedbedoelde en veel adviezen en tips
    … schieten mensen snel weg in het gangpad van de supermarkt
    … kan je niet werken
    … ben je zielig
    En er zijn er vast nog veel meer.

    Lachwekkend en verdrietig
    De afgelopen periode heb ik al veel van dit lijstje ervaren. (Die van de supermarkt trouwens maar één keer hoor.) Vaak tot mijn ergernis, soms lachwekkend en ook weleens verdrietig makend. Toen ik net hoorde dat ik kanker had, was mijn eerste gedachte ook dat ik dood zou gaan. Blinde paniek maakte zich van mij meester. Totdat ik besefte dat er nog heel veel voor mij te doen is op deze wereld. En dan ga je in de actiemodus, samen met de artsen.
    Dan kom je erachter dat …
    … je van bestralingen voor borstkanker niet kaal wordt.
    … ontdek je dat mensen vanuit hun eigen angst op je reageren.
    … vind je uit dat je best wel kan werken. Alleen niet altijd zoveel als je deed en als je zou willen.
    … laat je zien dat je niet zielig bent. Nou ja, af en toe natuurlijk wel. En vloeien de tranen rijkelijker dan ooit eerder in mijn leven.
    … ervaar je dat je inmiddels zoveel adviezen en tips hebt gekregen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet en dat je een beetje opstandig wordt bij het volgende, ook weer goedbedoelde, advies.
    … weet je dat er heel veel mensen zijn die om je geven, van je houden, met je meeleven en ook daadwerkelijk helpen. Echt helpen.

    Niet smeren met NIVEA!
    Wat ik jammer vind, is dat mensen voor mij denken. De communicatietip ‘Niet smeren met NIVEA’ is hierbij heel erg toepasselijk. Want; Niet Invullen Voor Een Ander. Alsjeblieft niet. In de zin van: ‘Laat ik maar geen contact met haar opnemen, want ze zal haar rust hard nodig hebben’.  Ook weer heel erg goed bedoelt, dat weet ik. Maar wat zou het fijn zijn als je toch gewoon de telefoon pakt en belt. Gewoon vraagt of het schikt of uitkomt en vraagt of we die afspraak kunnen plannen.

    Ondernemer met kanker
    Ook (potentiële) opdrachtgevers en klanten doen het. Laatst vroeg ik het, op de vrouw af, aan een klant. Ze wilde nog geen afspraak voor een coachgesprek maken en dus niet bellen omdat ze wist dat ik geopereerd moest worden. Wat jammer, want ik ben prima in staat om zelf aan te geven of iets wel of niet kan. Ook weer zo’n nivea-dingetje.
    En dan komt meteen de vraag hoe de wereld tegen mij als ondernemer met kanker aankijkt. Een van de vragen die een paar weken geleden ook aan de orde kwam tijdens een bijeenkomst van een netwerkclub, die mij uitnodigde om bij hen te komen praten over ‘ondernemer en ziek, wat nu?’.

    Maar daarover meer in mijn volgende blog.